"De Wandelvriend Aalten"

U bevindt zich hier: Home Diversen... WANDELVERSLAGEN... Maarten v Rossumpad...

MAARTEN VAN ROSSUMPAD 384 km.

Joke Mateman en Riet Doornink zijn op 29 maart 2011 begonnen aan het

Maarten van Rossum pad.

Een verslag met diapresentatie volgt hier:

Het Maarten van Rossumpad

Op maandag 28 maart naar 's-Hertogenbosch vertrokken met de trein. Daar eerst eenmvrpad
stadswandeling gemaakt en natuurlijk de gerestaureerde Sint Jan bekeken.

Na een goede nachtrust en dito ontbijt, met een lunchpakket in de rugzak op weg gegaan. Het was prachtig weer.
Na ruim een uur waren we de stad uit en hadden een mooie route door de uiterwaarden, richting Engelen.

Bijzondere nieuwbouwwijken gezien, langs de Dieze gelopen en later langs de Maas, ettelijke kilometers over de dijk.

Met de pont overgestoken naar Alem en vandaar naar Rossum wat onze eindbestemming was voor deze dag.

• mr_01.JPG
  • mr_18.jpg
  • mr_19.JPG
  • mr_20.JPG

De eerste 31 km zitten erop. De route was redelijk goed aangegeven, op sommige plaatsen was het wel eens zoeken.

Op de site van NIVON staan ook nog enkele aanwijzigingen.

Deel twee

Maandag 18 april om 16.30 uur pakken we de route in Rossum weer op.

We wandelen naar Zaltbommel over de dijk langs de Waal en door uiterwaarden, ongeveer 8 km.
Van afstand zijn de brug en ‘Stompe toren’ van Zaltbommel zichtbaar.

We overnachten in de Nonnenstraat, waar ook het Maarten van Rossumhuis staat.

Dinsdag gaan we de brug over, vanwaar we nog mooi zicht hebben op Zaltbommel en de Waal. Via het landgoed Waardenburg en Neerijnen komen we weer op de dijk langs de drukbevaren Waal.
De fruitbomen staan in bloei, het is een schitterend traject, al laat hier de beschrijving en bewijzering wel wat te wensen over.

Bij Ophemert verlaten we de dijk en wandelen we door tot Wadenoijen, het eindpunt voor dit keer.

25 km. verder.

• mvr_18.jpg
  • mvr_19.jpg
  • mvr_20.jpg

Totaal 64 km van het Maarten van Rossumpad hebben we nu afgelegd.

Deel drie

Maandag 23 mei reizen we af naar Wadenoijen, het weer is prachtig, we lopen die middag naar Buren, de route is wat minder spectaculair, er is veel weidegebied.

Na de warme maaltijd verkennen we het mooie Oranjestadje.

Onze overnachting is bij B & B de Paardenstal aan de rand van Buren op het industrieterrein, maar met een heerlijk ontbijt, gaan we op weg naar Lienden. Er is veel wind maar die hebben we meestal in de rug wat toch wel prettig is.

We lopen richting Zoelmond langs de Korne. Voorbij Ravenswaaij komen we bij het Amsterdam- Rijnkanaal waar we de Marijkesluizen oversteken naar Rijswijk.

Het zijn allemaal kleine plaatsjes waar nog geen kopje koffie te krijgen is, de route is wel goed aangegeven. We lopen van de ene dijk naar de andere, met namen als Aalsdijk, Rijnbandijk, Rijndijk en Oude Rijndijk, deze lopen over de uiterwaarden langs de Neder-Rijn.

De koffie/thee krijgen we aangeboden op een camping bij een jachthaven.

In Lienden aangekomen gaan we met het openbaar vervoer weer richting Aalten.

• ma-ro1.JPG
  • ma-ro19.JPG
  • ma-ro20.JPG
  • ma-ro21.JPG

We hebben nu 102 km gelopen van het Maarten van Rossumpad.

Deel vier

Dinsdag 6 september gaan we met de trein naar Arnhem met de bedoeling vanaf Arnhem een gedeelte van het Maarten van Rossumpad te lopen tot Laag-Soeren.

Zo kunnen we nog van de bloeiende heide op de Posbank genieten.

Via een aanlooproute door het mooie Sonsbeekpark komen we op het M.v.R.pad.

Aan het begin is het een beetje zoeken wat ons extra kilometers oplevert.

De omgeving is prachtig, de tocht pittig,en uiteindelijk hebben we vanaf de Zijpenberg een schitterend uitzicht op de Posbank.

Halverwege de Posbank veranderen we van koers en lopen naar het station van Rheden. Dit omdat het gaat regenen en er ook veel wind is voorspelt.

De ‘Onzalige Bossen’ bewaren we voor een volgende keer.

• mr01.jpg
  • mr21.jpg
  • mr22.jpg

Deel vijf

Op vrijdagmiddag, 23 maart reizen we af naar Lienden om onze tocht over het Maarten van Rossumpad weer op te pakken.

Met het openbaar vervoer komen we met de trein tot Kesteren dan met de buurtbus naar Lienden.
Het weer is prachtig en we vinden de route al snel weer terug. We lopen deze middag via Aalst en Kesteren naar Rhenen.
Deze plaats ligt weer aan de Nederrijn.

Op zaterdag lopen we langs de noordoever van de rivier naar de Grebbeberg, dit is nog een stevige klim, 50 meter over een, soms wat vermolmde trap, naar boven.
We bezoeken de erebegraafplaats en maken foto’s van het oorlogsmonument en bewonderen het uitzicht over de Betuwe, Nederrijn en Blauwe Kamer, een natuurontwikkelingsgebied in de uiterwaarden voor de hele Nederrijn.

Omdat hier nogal wat wandelroutes lopen die allemaal met een rood-wit teken zijn aangegeven zitten we op een gegeven moment op het Trekvogelpad, ook mooi maar niet de bedoeling.

Het kost ons al met al ruim een uur voordat we weer op de goede route zitten. Het is dan ook goed toeven aan het water tijdens de middagpauze.

Langs de steenfabriek en via de Wageningse berg, door de Botanische tuin Belmonte, van de universiteit Wageningen de snelweg overgestoken en de bossen in.

We drinken koffie bij Nol in ’t Bos, waarna we de tocht beëindigen bij het Rijksmonument Everwijnsgoed, ter hoogte van Renkum.

• mr01.JPG
  • mr25.JPG
  • mr26.JPG

Deel zes

Woensdag 9 mei: om 7 uur nemen we de trein naar Arnhem en daar de bus naar Renkum om het Maarten van Rossumpad weer op te pakken.

We horen de Koekoek die ons verwelkomt op deze wandeling.

Door bossen met Prehistorisch grafheuvels en mooie landweggetjes komen we bij het kerkje van Heelsum.

Daar begint ook het klimmen weer. Het hoogteverschil tussen de Veluwe en Neder-Rijn is groot.

We wandelen om kasteel Doorwerth, een prachtige plek.

Over het Duno, met mooi uitzicht op de Neder-Rijn en een pad langs prachtig bloeiende en geurende azalea’s.

Via Heveadorp en de Westerbouwing komen we in Oosterbeek. Bij het oude Hervormde kerkje is in september 1944 zwaar gevochten. De gedenkstenen herinneren hieraan.

We wandelen door het Mariëndaal en lopen door ‘De groene bedstee’, een pad met een dak van beuken.

We passeren kasteel Zijpendaal en via het Sonsbeekpark wandelen we naar het station van Arnhem.

Een pittige dagtocht van 35 km.

Het is een super mooie route. We hadden goed weer, op het laatst een stukje onder de paraplu. En de natuur is schitterend. Een dag puur genieten.

In totaal hebben we nu 168 km van het Maarten van Rossumpad gelopen.

• mvp00.JPG
  • mvp29.JPG
  • mvp30.JPG

Deel zeven

Donderdag 5 juli 2012 Het belooft een warme en wat broeierige dag te worden als we vertrekken richting Rheden om ons pad weer op te pakken. Vanaf station Rheden is het een half uurtje lopen voor we op de Posbank zijn.

Het is nu nog lekker weer en het is rustig op de heide, we lopen de Onzalige bossen in, de paden zijn nogal mul en het is de Veluwe, dus het gaat op en neer.

Via de Koningsweg komen we langs de Carolinahoeve, deze gaat om 11 uur pas open, we gebruiken het terras om een boterham te eten.

De Schotse Hooglanders die dit deel begrazen kijken niet op of om.

Om 12.00 uur zijn we in Laag-Soeren waar wel een terras open is, we zien in dit dorp overal afbeeldingen van paarden.

We komen langs de Hervormde kerk met een bijzonder torentje en passeren de toeristische spoorlijn van Dieren naar Apeldoorn. Deze lijn is aangelegd door Willem III in 1887 en speelde een belangrijke rol in de papierindustrie.
In Eerbeek zijn nog steeds papierfabrieken in bedrijf, ook zijn in deze streek wasserijen.

We vervolgen onze weg langs het Apeldoorns Kanaal, (± 8 km.) het begint wat te rommelen en later hebben we enkele buien, dankzij de paraplu blijven we droog.

Als we om 16.00 uur in Beekbergen achter een heerlijk koel glas tonic zitten begint het echt flink te regenen, maar dat deert ons dan niet meer.

Het was een mooie tocht en ondanks de wat lange rechte stukken erin, zeer de moeite waard, we hebben nu 196 km van het Maarten van Rossumpad gelopen, onlangs is het pad verlengd met 80 km. en loopt nu door tot in Steenwijk.

• mvrp01.JPG
  • mvrp10.JPG
  • mvrp11.JPG

Deel acht

Dinsdag 17 juli 2012 We reizen af naar Beekbergen en onderweg komt er steeds meer blauw aan de lucht. Het is mooi weer als we om 9 uur de route weer oppakken.

We komen langs ‘Parc Spelderholt’, waar staat aangegeven dat de koffie klaar is. Dat gaan we proberen, meestal lukt dat niet voor 10 uur. Deze keer hebben we geluk en we worden erg vriendelijk ontvangen en geholpen. Zo zitten we om 9.45 uur aan de thee/koffie, een goed begin.

Dan wandelen we verder door de bossen om Apeldoorn heen.
Het is een mooie route en goed aangegeven.

Rond 13 uur zijn we bij ‘De Naald’, een 17 meter hoge obelisk die werd geplaatst op 9 maart 1901. Een cadeau van de inwoners van Apeldoorn toen koningin Wilhelmina trouwde.

Aan de overkant van ‘De Naald’ is het monument voor de slachtoffers van de aanslag op koninginnedag 2009.

Na een lunchpauze beginnen we aan de laatste 10 km voor deze dag, eerst langs Paleis Het Loo en als eindpunt Kasteel Cannenburch in Vaassen.

Dit kasteel wordt voor het eerst genoemd in 1365. Maarten van Rossum kocht het in 1543.

De Stichting Vrienden van de Gelderse Kastelen heeft het slot opengesteld voor publiek en wij hebben het ook bezichtigd en een foto gemaakt van de man waarna ons wandelpad is vernoemd, Maarten van Rossum, hier in brons, zittend op een bank.

Een mooie afsluiting van een fijne wandeldag, met op 2 buitjes na, mooi wandelweer.

• mrt01.JPG
  • mrt18.JPG
  • mrt19.JPG

Deel negen

26 juli 2012 Met openbaar vervoer naar Vaassen gereisd, eerst met de auto naar het station, dan met de trein naar Apeldoorn, dan met de bus naar Vaassen.

We zijn waarschijnlijk bij de verkeerde halte uitgestapt, maar met een kwartier zijn we weer op de route.

Omdat in mei een nieuw boekje met een aangepaste route uitgekomen is en het Maarten van Rossumpad met 80 km verlengd is tot Steenwijk, hebben we 2 boekjes.
We gebruiken eerst de oude uitvoering nog, maar komen tot de ontdekking dat het verschilt van de nieuwe. Het kwaad is al geschied, we hebben een stuk verkeerd gelopen, we lopen terug en pakken de route weer goed op en stoppen het oude boekje weg.

Wij hebben nog een deel door het kroondomein: "Het Loo" gelopen waar nog grafheuvels zijn, in het nieuwe boekje loopt de route er omheen. Daarna lopen we eerst richting Epe en later door een veengebied, het Wisselse veen.

We komen door een prachtig heidegebied de Renderklippen, een schaapherder trekt er rond met zijn schapen, we passeren de schaapskooi. Bij Heerde komen we langs een natuurbad, waar het vanwege de warmte natuurlijk lekker druk is.

In het Zwolsche Bosch is het goed vol te houden, we lopen over de bodem van “Het Kret” , een pad dat tussen twee aarden wallen doorloopt. Vroeger werd dit gebruikt om er water te winnen.

De temperatuur is inmiddels al wel opgelopen tot 30 graden, het is dus zaak om goed te blijven drinken.
Aan het eind van de middag komen we aan in Wapenveld - Noord waar we de bus naar Zwolle kunnen nemen.

Het was weer een mooi deel van de route en omdat het een aaneenschakeling is van natuurgebieden was het goed te doen met dit weer.

Volgens het nieuwe boekje hebben we nu 259 km afgelegd.

• mr_01.JPG
  • mr_11.JPG
  • mr_12.JPG

Deel tien

Woensdagmiddag 22 augustus gaan we met openbaar vervoer naar Wapenveld om het MvR-pad weer op te pakken.

Een korte etappe voor deze middag, 5 km. Langs het Apeldoorns kanaal wandelen we naar het Hanzestadje Hattum. Het eindpunt van deze dag.

Hattum is een erg mooi en gezellig stadje met veel winkeltjes.

Na een goede nachtrust en uitgebreid ontbijt bij B&B Tussen Heuvels en Rivieren, wandelen we richting Zwolle.

Het voetpad langs de spoorbrug over de IJssel is afgesloten en we moeten doorlopen tot de verkeersweg over de IJssel om aan de andere kant van de rivier te komen. Een ommetje van zo’n 3 km. extra.

Tijdens onze eerste rustpauze langs de dijk, krijgen we van een bewoonster een bordje frambozen uit haar tuin, erg lekker!!

Over de IJsseldijk en via een overwoekerd bospad van landgoed Windesheim, waar nog leuke oude arbeidershuisjes staan, komen we in het plaatsje Windesheim. Daar is de kerk aan een huis gebouwd, heel apart.

Dan gaat de route linksaf over een fietspad. Deze is afgesloten vanwege onderhoud, maar we nemen het pad toch maar omdat we geen alternatief hebben.
Dan staan we voor een brug die helemaal bespannen is met rood/wit lint en aan de andere kant gebarricadeerd met een rood/wit hek. Er is geen alternatief om aan de andere kant van het water te komen, dus we trotseren de barricades.

Via een stuk vlak landbouwgebied komen we in het Vechtdal.

Daar loopt de route over mooie bospaden en door lange lanen van landgoed Den Aalshorst en landgoed Den Berg.

Zo komen we bij het station van Dalfsen, het eindpunt van deze mooie en afwisselende etappe.

• mvr10-01.JPG
  • mvr10-16.JPG
  • mvr10-17.JPG
  • mvr10-18.JPG

We hebben nu in totaal 294 km. van het MvR-pad gelopen.

Deel elf

Op dinsdag 13 november  vervolgen wij onze route vanaf station Dalfsen. Het is een grijze dag maar wel droog. We wandelen door een mooi bosrijk gebied, helaas loopt de route niet langs kasteel  Rechteren, wel over het landgoed.

In Vilsteren nemen we een pauze op een terras voor een gesloten restaurant. De route loopt soms samen met het Havezatenpad het is dus opletten om de goede richting te nemen. In Ommen worden nog werkzaamheden in het bos uitgevoerd en moeten we zelf onze weg een beetje zoeken, maar ook dat lukt en we komen na een wegomlegging  in het dorp, goed aan op het B&B adres van de fam. Luiten.

Bij het opstaan de volgende morgen kleurt de hemel prachtig rood, het wordt een prachtige wandeldag. We lopen verder richting Hardenberg, door de buurtschap Arriën, door verschillende heidegebieden en dan door het Arriërveld, een landbouwgebied. Later volgt  nog weer een bosrijker gebied met ook weer heidevelden, wel hebben we vrij veel paden die door het gebruik van landbouwwerktuigen nogal ongelijk zijn. We lopen over de begraafplaats van Ommerschans, een verdedigingswerk uit 1625. Na vertrek van de militairen kwam de schans in 1819 in bruikleen van de maatschappij van Weldadigheid. Op de begraafplaats zijn later landlopers en bedelaars begraven. In Balkbrug aangekomen nemen we tijd voor een boterham op een leeg terras van een Irish pub.

Voor het laatste traject van onze route vandaag,  lopen we via de Visvijver en het Heuveltjesbosch door de Haardennen, weer een mooi natuurgebied naar Kievitshaar waar we worden opgehaald.

• mrtvr01.jpg
  • mrtvr23.jpg
  • mrtvr24.jpg
  • mrtvr25.jpg

We hebben nu 339 km gelopen, voor het laatste traject wachten we op de lente van 2013.

Deel Twaalf

Zaterdag 20 april brengt Gerrit ons naar Kievitshaar en pakken we de route weer op. We wandelen door boswachterij Staphorst, een prachtig bosgebied met heidevelden, de Vier Bergen, en mooie plassen, de Ganzenplas en de Zwarte Venen. Nabij Halfweg eten we onze boterham op een bank, niet te lang want er is nog een frisse wind, later drinken we thee bij een tankstation.

We passeren huize Dickninge nabij  buurtschap Schiphorst. Als we bij Rogat de Hoogeveens vaart oversteken via de Rogassluis komen we in een kaal landschap met lange rechte wegen. Na een dag etappe van 22 km komen we in Ruinerwold aan waar we een B&B adres hebben.

De volgende dag zijn de eerste 5 km gelijk aan de laatste 8 km  van de vorige dag, wat betreft het landschap. We steken de Hoofdvaart over en het is weer een prachtige route, veel gevarieerd bos, mooie huizen met rieten daken. Via het gehucht Eursinge en langs Darp wandelen we richting de Havelterberg, een mooi gebied van bos en heide. We passeren een paar hunebedden en lopen langs militair oefenterrein en wandelen achter de Johannes Postkazerne  langs.

Op het oefenterrein is een autocross en een stukje van het Maarten van Rossumpad is afgesloten. In plaatst van langs de bosrand, lopen we nu door het gehucht Kallenkote, dat in de middeleeuwen is ontstaan door vervening, de huizen staan als een lint langs weg.

• mvr01.JPG
  • mvr25.JPG
  • mvr26.JPG
  • mvr27.JPG

Na een koffiestop bij een zorgboerderij komen we in Steenwijk. Het station kan het begin van de route zijn maar voor ons is dit het eindpunt van het
Maarten van Rossumpad.

Wij hebben de 384 km in 12 etappes gelopen.