"De Wandelvriend Aalten"

Marskramerpad

Joke Mateman en Riet Doornink lopen het Marskramerpad

==NIEUW== Deel 9 toegevoegd 29-04-2017

Dinsdag 12 april 2016 starten we het Marskramerpad, dat loopt van Bad Bentheim tot het Kurhaus in Scheveningen,

372 km.

We rijden maandagmiddag naar Bad Bentheim. Samen met onze partners maken we er een gezellige middag van met o.a. een bezoek aan de burcht van Bentheim, op de rotsformatie midden in de stad. Opgetrokken uit het plaatselijke zandsteen.
’s Avonds als onze partners naar huis zijn, zoeken we ons overnachtingsadres op. Om 21 uur maken we nog een wandeling door de stad, met een nachtwaker als gids. Erg leuk!!
Dinsdagmorgen beginnen we, na een stevig ontbijt, aan de eerste etappe van het Marskramerpad, van Bad Bentheim naar Oldenzaal. De Duitse markering is een witte T in een zwart vlak, de Toddenweg. Via Gildehaus passeren we, net voor de Dinkel, de grens, waar het zandpad betonweg wordt. In Nederland is de markering weer rood/wit. Een mooie route, landbouwgebied afgewisseld met mooie bos- en fietspaden. Veel speenkruid in de bermen en langs de sloten. We hebben heerlijk wandelweer. Na een pauze bij boerderij ’t Loeboerke, wandelen we door naar Oldenzaal. Daar nemen we nog een kijkje in de St. Plechelmus basiliek, voor we om 15.30 uur de trein naar huis nemen.
Een mooie afsluiting van deze eerste etappe van 26.5 km

• mkp_apr2016_14.JPG
  • mkp_apr2016_15.JPG

Deel 2

Op 21 juli pakken we de route weer op.

Omdat we de nacht al in Oldenzaal hebben doorgebracht kunnen we om 8.30 uur starten. Het beloofd een warme dag te worden. Vanuit het centrum van Oldenzaal, waar we de avond ervoor nog een gezellig terras gepakt hebben, lopen we de stad uit richting het Hulsbeek.
Ons einddoel is Borne.
Het is een mooie route door het bos en langs het water. We houden een stop na het Hulsbeek bij een zorgboerderij voor mensen met een beperking. Daarna gaat het richting Deurningen. Ook in Deurningen staat een kerk met de naam Plechelmus, een monnik, bisschop die als missionaris werkzaam was in het Frankische Nederland en het Duitse grensgebied. In het nieuwe boekje staan ook de nummers van de Twentse fiets- en wandelroutes vermeld, wat erg plezierig is. Af en toe is het nog wel oppassen geblazen hoe de route loopt.
Na Deurningen komen we op een struinpad, dit is een pittig stuk, je moet zelf je weg zoeken door het lange gras en kleine struiken, inmiddels is het al zeker wel 25 graden. We passeren de voormalige havezate Weleveld waar historische figuren van staal te bezichtigen zijn. De volgende plaats is Zenderen, ook een kleine plaats, maar met wel genoeg gelegenheid voor een rust. We moeten steeds de schaduw opzoeken want de temperatuur loopt nog op. Er staat een kerk die verbouwd is tot appartementen complex, de toren is begroeit met klimop. Verderop staat nog een klooster van de Karmelietessen.  Omdat er onweer in de lucht zit lopen we stevig door en bereiken net voor de hoosbui het station van Borne, alleen de trein gaat net voor onze neus weg.

Het was een stevige en pittige tocht met veel natuur en graspaden, we hebben deze dag 26 km gelopen.

• mkp_2-01.JPG
  • mkp_2-12.JPG
  • mkp_2-13.JPG

Deel 3

Verslag Marskramerpad 4 aug. Borne-Rijssen.

Na een overnachting in Borne pakken we dondermorgen 4 aug. om 8.30 uur de route weer op. Het is mooi wandelweer. Al snel wandelen we over landgoed Twickel, een mooi gebied.
De route loopt o.a. langs de Noordmolen, een gerestaureerde oliemolen uit 1325.
We passeren het Twentekanaal en wandelen dan door het Enterbroek om Enter heen, steeds langs de Regge. Bij Rijssen verlaten we de route en wandelen we naar het station. We hebben in totaal 82 km. van het Marskramerpad gelopen. Het is een mooie etappe, wel pittig, met heel weinig horeca onderweg.

• mkp_3-01.JPG
  • mkp_3-11.JPG
  • mkp_3-12.JPG

Deel 4

Verslag Marskramerpad van Rijssen naar Okkenbroek op woensdag 10 augustus.

Vanuit onze B&B in Rijssen vertrokken met stralend weer, we lopen een halfuurtje om de route weer op te pakken. Het gaat nog een hele tijd langs de Regge en we moeten onszelf nog overzetten met een pontje.
Het is weer geregeld graspaden lopen, en het is hier en daar nogal drassig, maar wel te doen. We lopen richting Holten en krijgen onderweg nog een stevige bui over ons heen, gelukkig kunnen we bij boerderij de “De Oale Schoppe” schuilen.
Helaas zijn we het spoor ook een poos bijster en verlopen ons een uur.
De route vinden we gelukkig terug en dan, doorlopen maar, richting Holten, waar we de Canadese begraafplaats bezoeken.

Als we op de Holterberg aan de soep zitten barst er weer een bui los, maar we zitten droog, het koelt wel flink af en de bospaden zijn nogal nat. We vervolgen onze weg over de Holterberg richting Okkenbroek, eerst een deel door een natuurgebied later landbouwgebied. In Okkenbroek nemen we de buurtbus richting Deventer om de trein naar huis te nemen.

We hebben nu 103 km van het Marskramerpad gelopen.

• mkp_4-01.JPG
  • mkp_4-18.JPG
  • mkp_4-19.JPG

Deel 5

Op 1 september vanuit Okkenbroek de route weer opgepakt. Het weer is wat mistig, de temperatuur is goed. We moeten gelijk van de doorgaande weg af een natuurgebied in. Later lopen we verder over de asfaltweg richting Lettele, waar we pauzeren bij een plaatselijk restaurant. Het weer klaart op, we gaan verder over de Oerdijk, waar nog een monument is  voor 3 Canadese soldaten die omgekomen zijn tijdens de bevrijding van Lettele. Later volgen we de Wetering. We lopen langs een akker en langs het  Overijssels Kanaal, we volgen mooie bospaden en zandpaden omzoomd met mooie laanbomen. Veel wordt hier beheerd door de Stichting Ijssellandschap. Op de Kranenkampsweg worden we overvallen door een stortbui, gelukkig kunnen we schuilen bij een manege. ‘Middags klaart het weer op en lopen we door naar Diepenveen, een mooie groene plaats, vandaar uit is het nog een uur lopen en we bereiken het station in Deventer. Een heel mooi deel van het Marskramerpad, we hebben deze dag 27 km afgelegd.

• mkp_5-01.JPG
  • mkp_5-12.JPG
  • mkp_5-13.JPG

Deel 6

Nadat we ’s maandags een bezoek hebben gebracht aan Deventer, met z’n mooie oude gevels en gezellige terrasjes, pakken we dinsdag 27 september de route weer op met stralend weer.
We lopen Deventer uit en het pontje brengt ons naar de overkant van de IJssel. We gaan naar Wilp en komen al snel op de Veluwse Bandijk.
Vroeger (14e eeuw) liep de dijk vlak langs een oude IJsselarm. De hoofdstroom werd verlegd naar de huidige bedding met nieuwe dijk en zo kwam de Veluwse Bandijk diep landinwaarts. Aan de voet van de dijk liggen moerasjes en kolken.

Een gevarieerd landschap van bosjes, eikenhakhout, struikgewas, afgewisseld met akkers en grasland. Deze dijk volgen we bijna tot Klarenbeek. De route is op de Bomendijk tussen Wilp en Gietelo niet gemarkeerd dus dat is wandelen met het boekje in de hand. Vanaf Klarenbeek is het nog een uur naar Beekbergen, het eindpunt voor deze dag. Ook dat is een erg mooi stuk, met beukenlaan en een schouwpad langs een sloot.Een hele mooie dagetappe van 27 km.

In totaal hebben we nu 156 km van het Marskramerpad gelopen.

• mkp_6-01.JPG
  • mkp_6-19.JPG
  • mkp_6-20.JPG

Deel 7

Op 13 oktober de route in Beekbergen weer opgepakt en richting Hoenderlo gelopen waar we een overnachting geboekt hebben via “Vrienden op de fiets”.
Het is goed weer met een frisse oostenwind, maar in de bossen merken we er niet zoveel van. Het gaat al snel in stijgende lijn, we gaan door een mooi bosgebied. We lopen over een soort richel die al slingerend en stijgend door het Spelderholt loopt.
In Hoenderlo passeren we de Heldringkerk, deze is gebouwd in 1857.
Na een goede nachtrust en een dito ontbijt vertrekken we de volgende dag richting Otterlo. Al snel lopen we in het Hoenderlosebos van het ene bospad naar het andere. We komen langs de schaapskooi van Hoog Buurlo, het is veel lopen over ruiterpaden en omdat het erg droog is gaat dat niet altijd gemakkelijk. Rond Kootwijk is de bewijzering niet overal even duidelijk, we moeten nog wel eens een stukje terug of lopen op aanwijzing van een ANWB paddenstoel.
We lopen door het Kootwijkerzand met heidevelden en zandverstuivingen, hier en daar bloeit er nog wat heide, de grassen beginnen te verkleuren. Uiteindelijk bereiken we Kootwijk en nemen een pauze, onderweg was er nergens een gelegenheid om een kop koffie te drinken, we hebben ook erg weinig mensen gezien. Na Kootwijk gaat het richting Stroe, ook nu weer veel ruiterpaden of een huifkarroute.
In Stroe aangekomen moeten we op de bus wachten, deze rijden 1 keer per uur of naar Arnhem of naar Apeldoorn.

We hebben deze dagen 35 km afgelegd. Een bijzonder mooie etappe van het Marskramerpad.

• mkp_7-01.JPG
  • mkp_7-16.JPG
  • mkp_7-17.JPG

Deel 8

3 november pakten we de route in Stroe weer op. We wandelen al om 9.15 uur, dan is het nog erg fris en het gras is wit gevroren, later wisselen wolken en zon elkaar af.
Een prachtige, afwisselende natuuretappe met mooie herfstkleuren. We wandelen van Stroe, via Boeschoten, het Veenhuizerveld en de Appelsche Heide naar Terschuur. Een dag etappe van 24 km. waarbij we wel zelfvoorzienend moesten zijn, alleen in Terschuur is een mogelijkheid om iets te gebruiken.
In Terschuur gaan we met het O.V. weer naar Aalten.

We hopen in het voorjaar de route weer op te pakken, waarvan we nu in totaal 216 km. gelopen hebben.

• mkp8_01.JPG
  • mkp8_08.JPG
  • mkp8_09.JPG

Deel 9

Het is zaterdag 22 april als we de route in Terschuur weer oppakken.

Er staat een koude wind maar de natuur is prachtig. We wandelen richting Achterveld over landgoed Paradijs, een mooi stuk. Na een thee pauze in Achterveld lopen we richting Amersfoort. Via kasteel Stoutenburg komen we bij Leusden, waar we omheen wandelen, en dan komen we via park Randenbroek Amersfoort binnen.

We kruisen de stadsring en lopen via een keienpad over een bruggetje en door een poort de binnenstad in. We nemen de tijd om oud Amersfoort te bekijken met o.a. de Koppelpoort en het O.L. Vrouwenplein met Toren. Ook de Muurhuizen komen aan bod. Er is een stadsrondrit aan de gang met grappige oude auto’s. Het is gezellig druk in de stad.

Na een hapje eten nemen we de trein terug naar Aalten.

• mkp_9-01.jpg
  • mkp_9-14.jpg
  • mkp_9-15.jpg

Deel 10

Marskramerpad van Amersfoort naar Hollandsche Rading gelopen op 2 mei 2017.

Het is een bewolkte dag met af en toe wat regen als we de route weer oppakken in Amersfoort. We lopen het station uit door het Bergkwartier en zijn al snel weer in het bos. Dit deel van de route zullen we grotendeels in bos en natuurgebieden lopen. Eerst door de Korte Duinen, daarna Soestduinen waar we pauzeren, dan de Lange Duinen waar we het Trekvogelpad kruisen. Hier raken we het spoor een beetje bijster maar worden door een vriendelijke wandelaarster weer op het goede pad gebracht. Aan de rand van het Willem Arntsbos zien we nog irrigatiegoten liggen, uit een tijd dat hier nog een bevloeiingssysteem gebruikt werd. Verder richting Den Dolder, wat we links laten liggen. Als we in Hollandse Rading arriveren hebben we in totaal 261 km afgelegd van het Marskramerpad.